Jak wykorzystać franczyzę do rozwoju firmy?

W kreowaniu wizerunku firmy franczyzę można wykorzystać na dwa sposoby. Każdy z nich wymaga odmiennej strategii, dlatego warto skorzystać z profesjonalnej agencji, która doradzi najlepsze rozwiązanie. Dowiedz się czym jest franczyza i jakie korzyści oferuje?

 

W tym artykule przeczytasz:

Co to jest franczyza?

Jak przystąpić do franczyzy?

Jaką franczyzę wybrać?

Jak uruchomić franczyzę?

 

Niezależnie od branży, w której działa firma, jedno jest pewne: rozwój biznesu jest konieczny do zwiększania zysków, lecz także do budowania pozycji na rynku. Nabiera ona większego znaczenia w obliczu kryzysu gospodarczego wywołanego pandemią #koronawirus. Jednym z wielu modeli ekspansji jest franczyza. Dowiedz się o niej więcej.

 

Co to jest franczyza?

Według definicji, jest to po prostu wyjątkowy model współpracy między firmami. Franczyzodawca, czyli firma, która uruchamia franczyzę, jest obecny na rynku od dłuższego czasu, posiada rozpoznawalne marki oraz intratne koneksje. Natomiast franczyzobiorca to zwykle startujący biznes.

 

Wspomniana wyjątkowość współpracy między tymi podmiotami polega na tym, że franczyzodawca udostępnia mniejszemu partnerowi swoją wiedzę, prawa do posługiwania się swoją marką i logo oraz kontakty biznesowe w zamian za stałą miesięczną opłatę. Dobra franczyza jest tania, bowiem ten model rozwoju firmy nastawiony jest na długotrwałą współpracę. Poza tym dla franczyzodawcy ekspansja działalności partnera jest korzystna, ponieważ opłata zwykle naliczana jest od obrotu w okresie zdefiniowanym w umowie.

 

Jak przystąpić do franczyzy?

Okazuje się, że przystąpienie do franczyzy jest świetnym rozwiązaniem dla osób, które chcą otworzyć swój pierwszy biznes, lecz dysponują jedynie zapałem do pracy i ograniczonym budżetem. Takim podmiotom gospodarczym franczyza zaoferuje najwięcej korzyści, bowiem na starcie działalności w pojedynkę nie ma co liczyć na rabaty w hurtowniach czy rozpoznawalne logo. To wszystko wymaga długiej pracy lub… umowy franczyzowej.

 

Przedsiębiorcy, którzy myślą o rozwoju albo nawet dywersyfikacji biznesu, również wybierają franczyzę. Umożliwia ona szybkie zbudowanie silnej pozycji na rynku przy relatywnie niewielkich nakładach finansowych. Wizerunek firmy franczyzodawcy jest już znany i ceniony w branży, co zauważalnie obniża ryzyko inwestycji.

 

Jaką franczyzę wybrać?

Wybór najlepszej franczyzy warto rozpocząć od znalezienia branży, w której czujemy się swobodnie. Niekoniecznie trzeba być w niej ekspertem, ale należy pamiętać, że rozwój każdego biznesu wymaga ciężkiej pracy, którą łatwiej się wykonuje, jeśli przynosi satysfakcję.

 

Duże znaczenie ma także wysokość kapitału, który trzeba zainwestować we franczyzę. Zależy ona głównie od branży oraz praktycznej realizacji formy tej współpracy. Przy okazji warto sprawdzić korzyści franczyzodawcy, bowiem często to właśnie one decydują o wyborze partnera.

 

Wsparcie franczyzodawcy jest olbrzymią pomocą dla rozwijającej się firmy. Najlepsza franczyza zapewnia:

– merytoryczną pomoc na każdym etapie współpracy,

– atrakcyjne rabaty na zakup wyposażenia,

– obrandowanie punktu partnera i jego reklamę, również w mediach społecznościowych,

– korzystne warunki handlowe w hurtowniach i u producentów,

– gotowe do wdrożenia polityki obsługi, zasady sprzedaży, regulaminy wewnętrzne,

– pomoc w rekrutacji pracowników.

 

Jak uruchomić franczyzę?

Franczyzę można wykorzystać również do rozwoju dobrze prosperującej firmy, której wizerunek jest już doskonale wykreowany świadomości klientów. Właśnie takie biznesy stają się franczyzodawcami i budują swoje sieci sprzedażowe. Niezależnie od zakresu działalności w tym przypadku towarem staje się marka lub rozpoznawalne logo. Oprócz korzyści finansowych, płynących od franczyzodawców, taki model rozwoju firmy zapewnia również szybką ekspansję, a w konsekwencji silną pozycję na rynku.

 

Uruchamianie franczyzy rozsądnie jest zlecić agencji, która profesjonalnie zajmuje się kreowaniem wizerunku firm. Przeprowadzi ona analizę biznesową i przygotuje model rozwoju sieci. Zajmie się również kwestiami prawnymi i sporządzi korzystną dla każdej ze stron umowę franczyzy. Obsługą firm w tym zakresie zajmuje się Kreacja Wizerunku.